Pages

Sunday, June 20, 2010

Tips PiNdah Rumah....






hi semua

memandangkan aku ni boleh dikatakan baru jerk pindah rumah....nak kata baru tu kira da lebih 20 hari pindah rumah dari apartment tingkat 4 ke medium cost flat tingkat 5...peh makin tinggi aku mendaki gunung konkrit....sebanyak 100 anak tangga aku kena daki setiap hari....bayangkan kalau nak pindah rumah...mcm mane tu? tapi memandangkan aku ni masih single lagi so tak perlu la mengangkut peralatan seperti orang yang da berkeluarga..tapi sekali tgk barang aku ni da lengkap mcm orang dah berkeluarga....untuk kegunaan sendiri gak....

so aku nak kongsikan kat korang pengalaman aku pndah rumah n nak kasi tips kat korang...hope ada yang berguna..nak guna, sila kan kalau rasa tak nak tak per..........enjoy...

tips pindah rumah....

1. sebelom pindah rumah tu cari kotak2 untuk packing barang2, tapi harus di ingatkan jgn gatal2 nak cari kotak besar2 konon senang leh letak 2, 3 kotak jerk jgn nak mimpi la...sebb korang tak larat pon nak angkut kotak besar2 biar kecik yang sedang2 ikut kederat korang nak angkat la....

2. bila kotak2 telah siap sedia, sediakan salotep, ngn marker pen, ngn surat kabar serta beg plastik....ok korang mesti leh tau apa tujuan dier kan? marker utk kegunaan label..label kan lah barg yg korang da masukkan dalam kotak...tips dari aku, asingkan barang2 yang sangt perlu dan selalu guna dengan barang yang tak perlu dan tak guna pon supaya senang bila time nak susun di rumah baru..sbb korang tak akan nak siap kemas dalam masa sehari jerk. tak mungkin beb serius letih..penat lelah, lesu bak kata orang kalau anda ni ada superpower ok silakan...

3. labelkan barang2 yg sangt perlu dengan no 1 ikut suka korang la..nak letak no bape....so bila nak susun kat rumah baru nanti korang tau kotak maner yang nak buka dulu....jd tak der lah nak sampai nak cari sluar dalam sampai kena buka semua kotak...kan?

4. ok ni time nak pindah plak kira hari nak mengangkut segala barang2, time tu la semua orang korang kena berbaik2, ajak la sepupu sedara sanak saudara rakan taulan....hehehe mcm aku wat tetiba jer ajak la org lain...tapi korang mestilah pancing dengan makanan bukan rasuah tapi kira membalas jasa mereka yg datang menolong, kalau dpt ramai lagi senang keje korang..pastu belanja la makan kfc ker, pizza ker apa ker....selain merapatkan hubungan leh jimat sikit...hehehe

5. masa pindah dirumah baru jgn main longgok jerk barang2 tu semua ikot suka hati jerk..kalau boleh letak kat 1 bilik yang korang rasa tak guna sgt or satu tempat yg lapang...

6. so apa lagi start la kemas, make sure start dengan 1 ruang demi satu ruang..tak yah gelojoh nak kemas kuarkan semua barang2 dari kotak silap2 korang tdo lah dengan barang tu semua...bg aku tempat yg ptama nak kemas dapur...sbb nanti senang nak makan or minum...

7. kemudian diikuti dengan ruang bilik tidur...dan yg terakhir ruang tamu.....so korang amik lah masa 2 3 hari untuk kemaskan barang2....

itu jerk la yang terpikir oleh aku tips semasa nak pindah rumah.....tapi kalau nak paling mudah...kumpul jerk duit banyak2 pindah rumah yg set full furnish...korang masok sehelai sepinggang jerk...lagi senang...a b c pon tak senang mcm tu....hehehe bye!




0 comments:

Post a Comment